Azt mondják, hogy az egyik legmeghatározóbb időszak az ember életében a középiskola. Ebben az időszakban számtalan nehézségen és változáson megy keresztül az ember, megtapasztalja a valódi kamaszkort és egyre inkább kezdi megismerni a világot. Hatalmas szerepet játszik ezekben az években az osztály, mint közösség. A tantermi beszélgetések órák előtt, egymás heccelése a folyosón szünetekben és az első (második, harmadik) szerelem átélése. Az elmúlt hónapokban ugyanakkor a középiskolák sem a megszokott módon működtek. A távtanulás egy merőben új helyzet elé állítja a tanárokat és a diákokat egyaránt. A kijárási korlátozások és az elővigyázatosság miatt a gyerekek nagy része nem találkozik iskola időn kívül sem és maximum a PS konzolon keresztül beszélgetni. Az online csapatépítés iránt felébredő igény ezen a területen azt mutatta meg számunkra, hogy érdemes foglalkozni ezzel a jelenséggel.
Miért van szüksége Online csapatépítésre egy középiskolás osztálynak?
Őszintén szólva eszünkbe se jutott volna 1 hónappal ezelőtt abban gondolkozni, hogy cégeken kívül másoknak is tartsunk online csapatépítő alkalmakat. Az elmúlt 30 nap ugyanakkor felnyitotta a szemünket és rávilágított arra, hogy sokkal több közösség számára, sőt gyakorlatilag mindenkinek, terhes ez az időszak és számtalan csoport belső kötelékei sérülnek a korlátozások miatt.
A téli szünet végén, január második hetében kaptuk az első iskolai megkeresést, amire először furcsán, kissé meglepetten tekintettünk. Egy Tanár úr keresett meg minket, hogy úgy érzi a gyerekek egyre kedvetlenebbek, nem figyelnek egymásra és szeretné őket meglepni egy programmal ami esetleg javíthat a helyzeten. Levelében azt írta, hogy nehéz megfogni pontosan milyen változásokat érez az osztályán, úgy fogalmazott, hogy "Egyre inkább úgy érzem, hogy az osztályom tagjai elsodródnak egymástól, november óta nem találkoztak és ez kihat a csoportra. Mintha valami hiányozni, talán a tesiórákról a közös játék, talán az osztályfőnöki órák beszélgetései, esetleg csak a szünetekben eltöltött közös idő."
Ezután a levél után gondolkoztunk el, hogy hogyan lehetne, érdemes e átültetni az online programjainkat olyan formába, hogy ennek a korosztálynak megfelelőek legyenek. Arra jutottunk, hogy igen és tettünk egy próbát (aztán azóta még 14-et, ahol hasonló osztályoknak tartottunk csapatépítőt.
Tapasztalatok
A moderátorunk az első középiskolásoknak tartott alkalom után azt mondta "Más világ". Ez a megfogalmazás hangsúly nélkül akár negatívnak is tűnhet, de szeretnénk biztosítani a kedves olvasót, hogy abszolút nem volt az. A középiskolások és az üzleti szférában működő cégek valóban két teljesen más világot képviselnek. Másként reagálnak a feladatokra, több vagy kevesebb lelkesedéssel vetik bele magukat egy interaktív feladatba és könnyebben nevetnek ki ha hibázol. Ugyanakkor ami közös ebben a két közegben jelenleg az az, hogy unatkoznak, hiányolják a szociális eseményeket, rendezvényeket és amikor kapnak ebből egy "pótlékot" akkor önkéntelenül is jól érzik magukat.
Egy harminc fős nyíregyházi osztály számára épp akkora izgalom részt venni egy online szabadulószobán, mint egy tíz fős debreceni programozó cégnek. Természetesen teljesen mások a csoportdinamikák és a karakterek, de a reakciók nagyon hasonlók. Az online csapatépítésen élményeket kapnak, emlékeket szereznek, lesz egy beszédtéma ismét ami a közös sikereken vagy a vicces hibákon alapul. Ezek a közösségi élmények jobban hiányoznak most mindenkinek, mint először gondolnánk. Kicsit azt érezzük minden csapaton, hogy megfakolt ez az élmény és egy nagyon poiztív pillanat amikor újraélhetik.
Milyen csapatépítőt ajánlunk a középiskolások számára?
Online szabadulószobák
Az Online szabadulószobák a legnépszerűbb eseményeink. Csapatokra osztjuk a résztvevőket, akiknek kreativitással és logikával kell átküzdeniük magukat az egymást követő akadályon. Meg kell találniuk az elrejtett nyomokat, megfejteni a feladványokat és megnyerni a versenyfutást az idővel és a többi csapattal. Ez a modulunk főként a csapatmunkára épít, emellett szórakoztató és szellemileg kellemesen megterhelő kihívást kíván.
A Sherlock Holmes Online szabadulószoba valószínűleg azért a legnépszerűbb modulunk, mert nincs ember aki ne ismerné a világ leghíresebb nyomozóját. A csapatok egy olyan ügyben segíthetnek, amivel még Sherlocknak is meggyűlt a baja. Úgy alakítottuk ki ezt a modult is, hogy elsősorban a leleményesség számít és ha bármilyen lexikális tudásra lenne szükség, akkor a google-t bátran használhatja bárki.
Réges-rég egy messzi messzi galaxisban még nem volt szükség online szabadulószobákra. De ma van. A Star Wars - A Karantén Kora játékunk, izgalmas kihívásokkal, pop kulturális utalásokkal és kreatív fejtörőkkel teszteli a csapatöszhangot és azt, hogy kiben rejtőzik az átlagosnál több az erőből.
Ezt az eseményt esetünkben nevezhetjük Quiz délutánnak vagy Quiz órának is. Egy Quiz mester vezeti a modult, amelynek keretein belül az osztály minden tagja egyénileg versenyez. 50 kérdés a legváltozatosabb témákban, egyaránt építve a lexikális tudásra, a filmes kultúrára és random tényekre a világ minden tájáról. A kérdéseket pedig interaktív feladatokkal fűszerezzük meg, amelyekben minden játékos kibontakozhat és így az egyéni versenyzéssel párhuzamosan a közösségi élmény is megszületik.
Comments